چشم انسان باب عبرت برای طی مسیر انسانیت و بندگی است.

آیت الله پورمحمدی گفتند: اگر دیده انسان به سمت مبتذل و حرام باشد؛ نه تنها هیچ فایده‌ای به حال فرد ندارد، بلکه آثار سوء بر افکار و قلوب انسان می‌گذارد.
آیت الله محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی امروز در پنجمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق چشم انسان» برگزار شد، اظهار داشتند: حضرت در این رساله پس از حق الله و حق نفس، به حقوق اعضای بدن پرداخته و مؤمنان را به رعایت حقوق آن‌ها دعوت می کند.
آیت الله پورمحمدی خاطرنشان کردند: امام سجاد(ع) در بخشی از این رساله می فرمایند؛ حق چشمت این است که از هر چه روا نیست آن را بپوشانی و مبتذلش نسازی، مگر بدان محل عبرت آوری که از آن بینا شوی یا دانشی بدست آوری زیرا دیده وسیله عبرت است.
امام جمعه مراغه ادامه دادند: فرد مسلمان و خداجو در هر شرایط زمانی و مکانی باید چشم خود را از حرام بپوشاند و از کشیده شدن چشم به سمت ابتذال جلوگیری کند، مگر برای کسب بصیرت، عبرت و معرفت که آن هم شرایط خاص خود را دارد.
ایشان با بیان این‌که چشم باب عبرت برای طی مسیر انسانیت و بندگی است، گفتند: دیدن عاقبت ظالمان، مستکبران و مستبدان امری بسیار نیکو برای عبرت‌آموزی است، اما اگر دیده انسان به سمت مبتذل و حرام باشد؛ نه تنها هیچ فایده‌ای به حال فرد ندارد، بلکه آثار سوء بر افکار و قلوب انسان می‌گذارد.
نماینده خبرگان رهبری ادامه دادند: گاهی مشاهده صحنه‌ای کوتاه، آسایش روحی و روانی انسان را از میان می برد و گاه دیدن صحنه‌ای عامل حسرت طولانی است، در چنین مواقعی باید توصیه امام زین العابدین مورد توجه قرار گیرد؛ اگر انسان مالک چشم خود باشد؛ گرفتار نخواهد شد.
آیت الله پورمحمدی افزودند: اگر چشم به دنبال شهوت باشد، عاقبت را فراموش می‌کند، چنانکه رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند؛ هر کسی که ترس از خدا داشته باشد و چشم از نامحرم بپوشد، خداوند متعال ایمانی به او عطا می کند که تا آخر عمر لذت عبودیت و معنویت را خواهد چشید.

طراح و توسعه دهنده:

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه
وحید مروتی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی

مراکز تحت اشراف

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه