کسی که در ماه مبارک رمضان مراقبت کافی از گوش، زبان، چشم، دست و پای خود ندارد، نمی‌تواند خود را روزه‌دار بداند.

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در دهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق روزه» برگزار شد، اظهار داشتند: آثار و برکات روزه‌داری در منابع قرآنی، روایی و حدیثی همواره مورد توجه بوده است.

آیت الله پورمحمدی خاطرنشان کردند: امام زین العابدین(ع) در رساله الحقوق می فرماید؛ پس بدان روزه مانعی است که خداوند زبان و گـوش و چشم و عورت و شکم تو را با آن پوشانده؛ تا از آتش عذاب حفظ نماید؛ چناچه در حدیث است روزه سپری در برابر آتش جهنم است؛ پس اگر اعضایت  را با این حجاب پوشانیدی امیدوار باش که از عذاب در امان خواهی بود.

امام جمعه مراغه ادامه دادند: به گفته حضرت؛ اگـر اعضایت را آزاد گذاشتی و از این حجاب بهره نبردی و حدودش را رعایت نکردی و از مرزی که خدا تعیین نموده بود تجاوز کردی؛ با نگاه شهوت آمیز و بدون ترس از خداونـد از حریم این حجاب خارج شدی، از پاره شدنش و خروج از آن ایمن مباش و نیرویی نیست، مگر بـه سبب خدا.

ایشان با بیان این‌که مؤمنان روزه‌دار مورد عنایت، رحمت و توجه خاص الهی هستند، خاطرنشان کردند: بر اساس احادیث وارده؛ روزه‌دار از عطش و گرسنگی روز قیامت در امان است، همچنین خداوند متعال در قیامت روزه‌داران را با غذاهای بهشتی اطعام می کند و از آتش جهنم رهایی می دهد.

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که اجتناب از مبطلات روزه برای قبولی این فریضه الهی کافی نیست، گفتند: باید تمامی اعضای بدن انسان روزه‌دار، از گناهان به دور باشد، کسی که در ماه مبارک رمضان مراقبت کافی از گوش، زبان، چشم، دست و پای خود ندارد، نمی‌تواند خود را روزه‌دار بداند.

آیت الله پورمحمدی با اشاره به این‌که عده‌ای تنها مسلمان یک ماهه هستند، تصریح کردند: اگر روزه‌داری در ماه مبارک رمضان نورانیت و معنویت خود را بر انسان داشته باشد، موجب سعادت دنیوی و اخروی خواهد بود، چراکه در دیگر ایام سال نیز همان حال و هوا عامل حرکت در صراط مستقیم است.

طراح و توسعه دهنده:

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه
وحید مروتی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی

مراکز تحت اشراف

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه