اخلاق در نیت و عمل لازمه قبولی فرایض دینی است.

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در سیزدهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق قربانی» برگزار شد، اظهار داشتند: قربانی کردن در راه خدا؛ راهی برای جلب رحمت الهی است.

آیت الله پورمحمدی خاطرنشان کردند: امام زین العابدین(ع) در رساله الحقوق می فرماید؛ «وَ أَمّا حَقّ الْهَدْیِ فَأَنْ تُخْلِصَ بِهَا الْإِرَادَهَ إِلَى رَبّکَ» یعنی حق قربانی این است که تو اراده خودت را برای پروردگارت خالص کنی. به عبارت دیگر تمامی افعال انسان باید در مسیر حق و برای جلب رضایت حق باشد.

ایشان ادامه دادند: به فرموده آن حضرت؛ حق قربانی این است که آن را با ارادهی خالص برای خداوند انجام دهی و صرفا هدف در معرض رحمت حق و مورد قبول او قرار گفتن باشد. و چشمان بینندگان را اراده نداشته باشی. نباید جلب توجه دیگران هدف تو باشد. اگر انگیزه خود را این چنین تنظیم نمودی دیگر نه به تکلف و سختی خواهی افتاد و نه به ظاهر سازی مجبور خواهی شد. چرا که قصد تو به سوی «الله» می‌باشد.

امام جمعه مراغه با اشاره به این‌که حضرت ابراهیم(ع) مطیع محض فرمان الهی در قربانی کردن فرزندش بود، گفتند: اقدام آن پیامبر عظیم الشأن با اخلاص تمام و تنها برای اطاعت امر الهی بوده است؛ آن حضرت هیچ اراده‌ای برای جلب نگاه دیگران نداشت؛ از این رو پروردگار متعال از اسماعیل گذشت و چهارپایی برای قربانی عطا کرد.

آیت الله پورمحمدی افزودند: اگر امر الهی در زندگی دنیوی مورد توجه و عمل قرار گیرد؛ گرفتار تکلف، ظاهرگرایی و خودنمایی نخواهیم شد؛ اگر مقصد را حضرت حق قرار دهیم و تلاشی که نظر رحمت خدای متعال را جلب کند؛ انجام دهیم، عاقبت به خیر خواهیم شد.

ایشان با بیان این‌که امام سجاد(ع) در زیباترین تعابیر عموم مسلمانان را متوجه یک آسیب، یعنی تکلف و تصنع می‌کند، گفتند: «تکلف» به‌عنوان یک آفت در کنار برخی از عبادات که یک نمونه‌اش حج است؛ مورد نظر می باشد، البته علاوه بر حج و نمونه‌ای مثل قربانی، در امتداد حج هم گاهی گرفتار تکلف هستیم؛ مثل آنچه در ولیمه دیده می‌‌شود.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در انجام وظایف الهی نباید گرفتار تکلف باشیم، ابراز کردند: متأسفانه حاجیان به آفت‌هایی مبتلا می‌شوند که اصل مسأله را تحت شعاع قرار می‌دهد و حتی می‌تواند نور و صفا و لطفی که در این آیین بزرگ الهی و از جمله در قربانی و آیین‌های مستحب، از بین ببرد.

طراح و توسعه دهنده:

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه
وحید مروتی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی

مراکز تحت اشراف

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه