جریان ترور مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم استان آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع طلاب مراغه با تسلیت فرا رسیدن چهلمین روز ارتحال امام جمعه سابق ارومیه اظهار داشتند: مرحوم حسنی عالمی وارسته، مجاهدی نستوه و مرد دوران‌ بحران و سختی بود.

امام جمعه مراغه با بیان این‌که ویژگی‌های برجسته مرحوم حسنی وی را محبوب قلوب کرده بود، گفتند: آن عالم وارسته ساده‌زیست، مردمی و صمیمی با همه اقشار مردم بود، مسؤول و غیرمسؤول برایش فرقی نداشت و با صداقت و بی‌ریایی در امور رفتار می‌کرد.

ایشان ادامه دادند: احساس مسؤولیت و عمل به تشخیص داشت، در دوران قبل از انقلاب، پس از پیروزی نهضت مردمی ایران، در دوران رهبری امام راحل و حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز پایبند به اصول و مطیع امر ولایت فقیه بود، حتی در جریاناتی تشخیص خود را به دلیل امر رهبری زیر پا می گذاشت.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که ایثار و مجاهدت آقای حسنی زبانزد عام و خاص بود، گفتند: آن عالم مجاهد در تمام عمر مسلح بود و در خاطراتش آمده که تنها یک بار اسلحه را کنار گذاشتم، که گرفتار ساواک شدم، گروه‌های مسلح تشکیل شده از سوی این عالم مجاهد در شهر ارومیه شب و روز برای رژیم پهلوی نگذاشته بود.

ایشان با بیان این‌که مرحوم حسنی جان خود را برای دام و بقای انقلاب در طبق اخلاص گذاشتند، افزودند: آقای حسنی در جریان قائله کومله و دموکرات و مزدوران وابسته به رژیم بعث در ارومیه، پیرانشهر و نقده مجاهداتی شده که در تاریخ ماندگار است، در مقطعی خود سوار تانک شده و در مناطق درگیری با دموکرات، رهبری نیروهای انقلابی را بر عهده گرفته بود.

آیت الله پورمحمدی با اشاره به این‌که ظاهر و باطل مرحوم حسنی یکسان بودند، گفتند: او با کسی روی دربایستی نداشت، و محافظه‌کارانه با مسائل مختلف برخورد نمی‌کرد. مطیع امر ولایت فقیه بود و انجام وظیفه تحت هر شرایطی برایش اهمیت داشت، حتی به طیف و جناح خاصی وابسته نبود و با استقلال رای میان قاطبه مردم آذربایجان محبوب بود.

ایشان با بیان این‌که مبارزات مرحوم حسنی با منافقان تا جایی پیش رفت که چندین بار منافقان نقشه ترور وی را اجرایی کردند، افزودند: در مرحوم آیت الله بنی فضل برای بنده تعریف می کرد، که بهتر است اینجا مطرح کنم، او هنگامی که از آئین نماز جمعه خارج می‌شد، منافقی نارنجک به همراه داشت و سعی کرد تا با آغوش گرفتن امام جمعه ارومیه، آن عالم مجاهد را ترور کند، که مرحوم حسنی بلافاصله پس از آگاهی مسأله با ضربه‌ای به آن منافق کاری کرد که با فاصله چندین متر به زمین بخورد و دستگیر شود.

امام جمعه مراغه بیان کردند: مرحوم حسنی هیچگاه از بیت المال به نفع خود استفاده نکرد، حتی در دورانی که نماینده امام در منطقه آذربایجان بود، کشاورزی و دامداری خود را کنار نگذاشت، امرار معاش او از قبل درآمدهای شخصی و کشاورزی بود، جالب اینجاست که کمک به فقرا و محرومان نیز از محل درآمدهای شخصی بود.

طراح و توسعه دهنده:

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه
وحید مروتی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی

مراکز تحت اشراف

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه