خیران در احداث دارالایتام مراغه مشارکت کنند.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه که طی ۲۵ سال گذشته با جلب مشارکت خیران، چندین حوزه‌ علمیه و مسجد جامع این شهرستان را بنا کرده، از مردم خواست تا در احداث دارالایتام امیرالمومنین (ع) هم مشارکت کنند.

به گزارش ایرنا آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به وصیتی از امیرالمومنین (ع) در مورد حمایت از یتیمان اشاره کرد و افزود: برخی از کودکان بی‌سرپرست در حقیقت والدین ندارند اما برخی دیگر به دلایل مختلفی چون اعتیاد والدین از حمایت آنان برخوردار نیستند و بر همین اساس از حدود ۲۵ سال قبل که به این شهرستان آمدم، نیت کردم تا دارالایتامی با مشارکت خیران بنا کنم.

وی ادامه داد: اما از آنجایی که حوزه‌های علمیه این شهرستان در گذر زمان از دست رفته بود، احیای حوزه‌های علمیه را در اولویت قرار دادم که به لطف خداوند در این مدت پنج مدرسه شامل امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد و حضرت فاطمه‌الزهرا(س) احداث شد.

وی اضافه کرد: پس از احداث حوزه‌های علمیه، مسجد جامع و یک مجتمع مسکونی برای اساتید حوزه‌های علمیه، به فکر احداث دارالایتام افتادم و به تدریج شرایط برای آغاز عملیات اجرایی مهیا شد.

امام جمعه مراغه در پاسخ به این سئوال که زمین این دارالایتام چگونه مهیا شد، بیان کرد: «حاج علی وزیری» یکی از شهروندان مراغه، زمینی برای احداث مسجد در نظر گرفته بود اما در آن منطقه به احداث مسجد نیاز نبود و خواهش کردیم تا زمین را به نیت احداث دارالایتام در اختیارمان قرار دهد که خوشبختانه پذیرفت.

آیت‌الله پورمحمدی با بیان اینکه این زمین ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع مساحت دارد و بر خیابان اصلی است، اظهار کرد: ما نیز کارهای اداری مربوط به آن از جمله اخذ مجوزها و تغییر کاربری را انجام دادیم و مسئولان محلی نیز همت کردند تا کارهای مقدماتی آنها انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه حضرت علی (ع) به دلیل لطف و عنایتی که به یتیمان داشت، ابوالایتام خوانده می‌شود، بیان کرد: بر همین اساس این دارالایتام را در روز ولادت امیرالمومنین(ع) کلنگ‌زنی کردیم و یک عده از خیران نیز برای مشارکت در این امر خیر قول مساعد دادند.

وی به مشارکت ۲ میلیارد تومانی یکی از خیران اشاره و بیان کرد: یک مراغه‌ای ساکن تبریز نیز مبلغ حاصل از فروش یک واحد آپارتمانی را به این کار خیر اختصاص می‌دهد و برخی از مردم نیز به اندازه وسع خود برای آغاز عملیات اجرایی این طرح کمک کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مردم مومن مراغه بدون‌شک در احداث این دارالایتام مشارکت خواهند کرد، اظهار داشت: اگرچه اهل مراغه نیستم اما طی ۲۵ سال گذشته با مساعدت اهالی شاهد احداث مسجد جامع، حوزه‌های علمیه، مهمانسرا و غیره بوده‌ام.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در مورد زیربنا و مشخصات ساختمان دارالایتام مراغه بیان کرد: این بنا در پنج طبقه و با چهار هزار و ۳۰۰ مترمربع زیربنا احداث می‌شود و تاسیسات آن نیز به دلیل موارد ایمنی خارج از ساختمان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ۲ دو طبقه از این ساختمان به دختران و ۲ طبقه دیگر به پسران اختصاص خواهد داشت، بیان کرد: راه پله و دیگر بخش‌های ساختمانی دختران و پسران مجزاست و آشپزخانه تنها نقطه مشترک خواهد بود.

وی به شناخت خودش از مردم مراغه اشاره کرد و اظهار داشت: مردم شهرستان پس از کسب اطلاع از این امر خیر به نوبه خود در احداث آن مشارکت خواهند کرد تا جایی که روز گذشته یکی از اهالی از محل ثلث ارث پدرش، مشارکت بیش از یک میلیارد تومانی در احداث این دارالایتام را وعده داد و مقرر شد خودش هم مبلغی روی آن اضافه کرده و حدود ۲ میلیارد تومان مشارکت کند.

وی با تاکید بر اینکه مراغه‌ای های مقیم تهران نیز برای مشارکت در این امر خیر اعلام آمادگی کرده‌اند، بیان کرد: دارالایتام در برخی از شهرستان‌های شمال‌غرب کشور وجود دارد اما آنچه که در مراغه احداث می‌شود، در سطح منطقه بی‌نظیر خواهد بود.

طراح و توسعه دهنده:

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه
وحید مروتی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی

مراکز تحت اشراف

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه