مردم و حکومت حقوق متقابلی نسبت به یکدیگر دارند.

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در چهاردهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق حاکم» برگزار شد، اظهار داشتند: خیرخواهی در مقابل حاکم و حکومت مورد تأکید حضرت در این بخش از رساله الحقوق است.

آیت الله پورمحمدی خاطرنشان کردند: امام زین العابدین(ع) در رساله الحقوق می فرماید؛ حق حاکم آن است که بدانى خدا تو را وسیله آزمایش او قرار داده است و او نیز با تسلطى که بر تو دارد، گرفتار توست. باید از سر خیرخواهى پندش دهى و چون بر تو مسلط است، با او درنیفتى که خود و او را هلاک کنى.

ایشان افزودند: اعتقاد شیعه بر این است که حاکم جوامع اسلامی پس از رسول گرامی اسلام(ص)؛ ائمه اطهار علیهم السلام هستند، در واقع آن حضرات معصومین جانشینان رسول گرامی اسلام؛ پیشوایان و سیاست‌مداران جوامع اسلامی هستند، که در نهایت مقام امامت به حضرت حجت(عج) رسیده است.

امام جمعه مراغه با بیان این‌که در نهج البلاغه مولای متقیان به تشریح حقوق متقابل حاکم و مردم پرداخته است، افزودند: امام علی(ع) می فرماید؛ حق من بر امت این است که خیرخواه شما باشم، تعلیم، تربیت و نصیحتتان کنم و اما حق شما بر من است که خیرخواه باشید و مشورت دهید.

ایشان افزودند: حکومت بر مردم حقوقی دارد که باید از طرف مردم رعایت شود. این رعایت سودش به خود مردم می رسد. زیرا دولت برای انجام وظیفه، نیاز به همکاری و همدلی مردم دارد. اگر مردم در انجام وظایفی که بر عهده دارند، کوتاهی کنند، آثارش را در «خدمت رسانی» به خود خواهند دید.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که حکومت باید زمینه تحقّق عدالت اقتصادی را در جامعه فراهم کند، افزودند: این مسأله با توجه به احکام اسلامی، تصویب قوانین عادلانه و اجرای مناسب آن فراهم می شود، همچنین حکومت باید زمینه تربیتی و اعتقادی مردم را فراهم سازد و و ناظر بر نحوه اجرای صحیح قوانین باشد.

آیت الله پورمحمدی افزودند: انتظار اجرای احکام و مقرّرات، بدون دخالت یا نظارت دولت، غیر ممکن است. شرایط تحقّق عدالت اقتصادی در قوانین عادلانه، مجریان عادل و ضمانت اجرایی آن قواعد است، بنابر این مردم و حکومت حقوق متقابلی نسبت به یکدیگر دارند که نتیجه آن تحقق عدالت در جامعه است.

طراح و توسعه دهنده:

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه
وحید مروتی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی

مراکز تحت اشراف

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه