تکریم علما به معنای تکریم شعائر اسلامی است.

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در پانزدهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق استاد و معلم» برگزار شد، اظهار داشتند: از دیدگاه قرآن و احادیث وارده؛ کسی که حق استادی دارد؛ جایگاه بسیار ارزشمند نزد متعلم دارد.

آیت الله پورمحمدی خاطرنشان کردند: امام زین العابدین(ع) در رساله الحقوق می فرماید؛ حق معلم آن است که او را بزرگ دارى و مجلسش را محترم شمارى و درست به گفتارش گوش سپارى و دل به او دهى و وى را در آموزش دانشى که به آن نیازمندى، یارى دهى؛ یعنى فکر و فهمت را در کف او نهى و حضور ذهن داشته باشى.

امام جمعه مراغه ادامه دادند: حضرت در تشریح این حق می فرماید؛ باید با وانهادن لذت ها و کاستن شهوت ها قلبت را براى او پاک کنى و دیدگانت را جلادهى و بدانى که در آن چه به تو مى آموزد پیک او هستى. به هر نادانى برمى خورى باید پیام استاد را خوب به او برسانى و چون این رسالت را پذیرفتى بر توست که در ابلاغ و انجام آن خیانت نورزى.

ایشان با بیان این‌که تعابیر ارزشمند امام سجاد(ع) هم به لحاظ انسانی، اخلاقی و عقلی رسالت خطیری بر عهده شاگردان گذاشته است، گفتند: خلاصه فرمایش حضرت سجاد آن است که در هر شرایطی باید استاد را تکریم و شأن او را حفظ کرد.

آیت الله پورمحمدی افزودند: از دیدگاه اسلام و عقلا؛ دانا و نادان یکی نیستند، چراکه بر اساس آموزه های دینی علما دارای فضائلی هستند که دیگر افراد کمتر از آن برخوردارند، چنانکه در حدیثی آنده یک ساعت تفکر عالم از هفتاد سال عبادت یک عابد بافضیلت تر است.

ایشان با بیان این‌که نگاه به چهره عالم نیز عبادت محسوب می شود، گفتند: اگر علم و دین امروز به دست ما رسیده است؛ به برکت مجاهدت علمایی بوده که نور چشمان خود را پای کتبی گذاشتند که امروز راهگشای امور بشریت هستند. بنابر این تکریم علما به معنای تکریم شعائر اسلامی است.

 

طراح و توسعه دهنده:

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه
وحید مروتی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی

مراکز تحت اشراف

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه