اختلاف طبقاتی مردم را نسبت به حکومت بی‌اعتماد می کند.

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در شانزدهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق رعیت» برگزار شد، اظهار داشتند: مردم و حکومت حقوق متقابلی نسبت به یکدیگر دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله پورمحمدی با بیان این‌که مردم حقوق مهمی بر حاکمان دارند، خاطرنشان کردند: امام زین العابدین(ع) در رساله الحقوق می فرماید؛ بدان که حکومت تو بر آن ها ناشی از قوت تو و ضعف ایشان است؛ پس بهتر آنست کـه کفایت و رعایت کنی کسی را که ضعف و ناتوانیش او را رعیت تو ساخته است؛ پس نسبت به رعیت رحیم و مهربان باش و برای حفاظت جان و مال و ناموس رعیـت و حمایت از آنان لحظه ای غافـل نباش.

امام جمعه مراغه ادامه دادند: حضرت در ادامه این حق تأکید دارد که برای آسایش و آرامش آن ها تلاش کن و با حلم و بردباری با ایشان برخورد نما و باید بدانی که تو به فضل خداوند و لطف او حکومـت را به دست آوردهای پس خدا را شکرگزار باش؛ زیرا کسی که شاکر باشد خداوند نعمت بیشتری به عطا می کند و قوّتی نیست مگر به قوت خداوند.

ایشان با بیان این‌که خطاب امام سجاد(ع) متوجه حاکمان، مسؤولان و مدیران است، گفتند: هر مسؤولی در حد و اندازه خود باید دلسوز مردم بوده و نگاه پدرانه نسبت به اقشار مختلف داشته باشد، هیچ‌گونه نباید که بخشی از مردم دارای امتیازاتی نزد حاکمان باشند که دیگر اقشار از آن محروم شوند.

آیت الله پورمحمدی با بیان این‌که وظیفه دیگر حاکمان، گسترش عدل و عدالت است، افزودند: اگر عدالت حاکم نشود، دیگر خدمات حکومت نیز زیر سؤال خواهد رفت، اگر اختلاف طبقاتی در جامعه حاکم شود، مردم نسبت به حکومت بی‌اعتماد خواهند شد.

نماینده خبرگان رهبری تصریح کردند: از دیدگاه امام چهارم شیعیان؛ مالک باید بداند که آفریدگار خدمتگزار و مملوک خویش نیست؛ تنها مالک اوست. بنابراین مالک بر مملوک خدایی ندارد و در قلمرو قوانین الهی می تواند از تو کار بکشد و انتظار داشته باشد. آفریننده و روزی رسان، تنها خداست و اوست که مملوک را تحت فرمان مالک به امانت سپرده است.

ایشان ادامه دادند: حضرت سفارش دارد که مالک باید رفتاری خداپسندانه داشته باشد، هر چه می خورد به مملوک خویش هم بدهد و هر چه می پوشد به مملوک خویش بپوشاند، کار بیش از طاقت بر عهده اش ننهد و اگر نسبت به او نفرت و بیزاری پیدا کرد، او را بفروشد و مورد آزار و شکنجه قرار ندهد.

طراح و توسعه دهنده:

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه
وحید مروتی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی

مراکز تحت اشراف

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه