بحث ربا ( جلسه سی و هشتم )

دروس خارج فقه – بحث ربا ( جلسه سی و هشتم ) – آیت الله محمدتقی پورمحمدی

 

جلسه ۳۸

۹۸/۰۷/۲۳

فصل سوم: ربای قرضی

سابقا عرض کردیم که عمده­ترین مباحث ربا در باب ربای قرضی است.

مرحوم امام در تحریر الوسیله فصل خاصی را با عنوان «فصل فی الربا القرضی» جعل نکرده­اند، بلکه قسمتی از مباحث ربا را در کتاب الدَین بیان کرده و قسمت دیگر را در کتاب القرض ذکر نموده­اند. البته در کتاب القرض هم مطالبی ذکر شده که اصلا به موضوع بحث ما ارتباطی ندارد. ولی ما در اینجا مباحثی را مطرح می­کنیم که همگی در رابطۀ با ربای قرضی است.

حضرت امام می­فرماید: «القول فی القرض ‌و هو تملیک مال لآخر بالضمان بأن یکون على عهدته أداؤه بنفسه‌ ‌أو بمثله أو قیمته، و یقال للمملّک المقرض، و للمتملک المقترض و المستقرض»[۱]. ایشان می­فرماید: «گفتارى دربارۀ قرض، و آن عبارت است از اینکه مالى را به ضمان ملک دیگرى نمایند، به این که به عهدۀ او باشد که خود آن مال یا مثل یا قیمت آن را بپردازد. و به تملیک‌کننده (کسی که مال را در اختیار دیگری قرار می­دهد) «مُقرِض» و به قبول کنندۀ ملک (گیرندۀ قرض) «مُقتَرِض» و «مُستَقرِض» گفته مى‌شود».

ربای قرضی به دو صورت تصوّر شده است:

  1. شرط زیادت در عقد از اول امر، به این صورت که وقتی قرار داد بسته می­شود مقرض شرط می­کند که مثلا در هر ماه فلان مقدار زیاده بعنوان سود از مقترض دریافت کند.
  2. شرط زیادت در اتمام مدت، زمانی که مقرض قرض می­دهد بلا عوض تا زمان مشخصی قرض می­دهد بدون اینکه انتظار مبلغ اضافی را داشته باشد اما وقتی که مدت به پایان رسیده و زمان دریافت قرض می­شود، مقترض می­گوید: من نمی­توانم قرض را پرداخت کنم مدتی را اضافه کن و من به آن مبلغ مقداری را اضافه می­کنم.

در اینجا فرقی بین دو صورت مذکور نیست، چه صورت اول باشد و چه صورت دوم باشد در هر دو صورت ربای قرضی تحقق یافته است.

توهّم: ربا اختصاص به صورت دوم دارد. چون اعراب از ربا فقط این قسم را می­شناختند، بطوری که این قول مقترض «زدنی فی الأجل، أزیدک فی المال» (مدت را زیاد کن تا به تو در مال اضافه پرداخت نمایم) بین آنان مشهور است.

جواب از توهّم: سابقا توضیحی مفصل در این مورد بیان کردیم. اولا ربا اختصاصی به عرب و دوران جاهلی ندارد، بلکه قبل از اعراب یهودیان هم اهل ربا بودند، بطوری که در قرآن کریم به این مطلب اشاره شده است. «وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ …»[۲]. علاوه بر این در جایی مطرح نشده که ربای قرضی فقط صورت دوم بوده است. بلکه مطلق بوده و شامل صورت اول و دوم می­شود. البته معمولا معاملات ربوی از قبیل صورت اول است یعنی از ابتدای امر شرط زیادت می­شود. ثانیا اطلاقاتی که وجود دارد مثل «… وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا …»[۳] شامل هر دو صورت می­شود خواه ابتداءً (صورت اول) باشد و خواه استدامهً (صورت دوم) باشد.[۴]

مسألۀ نهم (در کتاب القرض «تحریر الوسیله»)

حضرت امام می­فرمایند: «لا یجوز شرط الزیاده بأن یقرض مالا على أن یؤدی المقترض أزید مما اقترضه، سواء اشترطاه صریحا أو أضمراه بحیث وقع القرض مبنیا علیه، و هذا هو الربا القرضی المحرم الذی ورد التشدید علیه»[۵]. ایشان می­فرمایند: شرط زیاده جائز نیست‌، به این که مالى را قرض بدهد به شرط این که قرض گیرنده بیشتر از آنچه که قرض گرفته بپردازد؛ چه صریحا شرط کرده باشند یا آن را در نیّت و باطن داشته باشند، به طورى که قرض بر آن پایه واقع شود (مثلا مقترض به کسی که کارش ربا است مراجعه نموده و از او قرض بگیرد بدون اینکه شرط زیادتی در میان باشد)، و این همان رباى قرضى حرامى است که سخت­گیرى و شدّت فراوان نسبت به آن (در شرع) وارد شده است.

حضرت امام سابقا در بحث ربا با عبارت «و قد ثبت حرمته بالکتاب و السنه و إجماع من المسلمین، بل لا یبعد کونها من ضروریات الدین، و هو من الکبائر العظام، و قد ورد التشدید علیه فی الکتاب العزیز و الأخبار الکثیره …»[۶] ثبوت حرمت ربا را بیان نمودند. ما در همان بحث به اقسام ضروری اشاره نموده و ضروری فقه را بیان کردیم. حضرت استاد نیز ضروری قرآن را اضافه کرده بودند که توضیح دادیم.

حضرت استاد می­فرمایند: حرمت ربا اگر از ضروریات دین اسلام نباشد، از ضروریات فقه است و آیاتی که در سابق مفصلا بیان شد بر حرمت آن دلالت می­کنند و سابقا بیان کردیم که لفظ ربا در قرآن کریم به ربای قرضی انصراف دارد یعنی اصل در ربا ربای قرضی است. اما حرمت ربای معاوضی از تشریعیات اسلام بوده تا باب ربای قرضی منسدّ گردد. چنانچه سابقا توضیح دادیم رباخواران وقتی می­دیدند ربای قرضی حرام شده، رو به ربای معاوضی آورده و از این راه به اهداف خود می­رسیدند. لذا حرمت این ربا بخاطر بستن باب ربای قرضی است. علاوه بر این طوائف مختلفی از روایات را نیز بعنوان دلیل بر حرمت ربا بیان کردیم. در اینجا چند نمونه از روایاتی را که دالّ بر حرمت ربای قرضی است، ذکر می­کنیم:

روایت اول) «وَ عَنْ عِدَّهٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هُذَیْلِ بْنِ حَیَّانَ أَخِی جَعْفَرِ بْنِ حَیَّانَ الصَّیْرَفِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ(علیه السلام) إِنِّی دَفَعْتُ إِلَى أَخِی جَعْفَرٍ مَالًا فَهُوَ یُعْطِینِی مَا أُنْفِقُهُ وَ أَحُجُّ مِنْهُ وَ أَتَصَدَّقُ وَ قَدْ سَأَلْتُ مَنْ قِبَلَنَا فَذَکَرُوا أَنَّ ذَلِکَ فَاسِدٌ لَا یَحِلُّ وَ أَنَا أُحِبُّ أَنْ أَنْتَهِیَ إِلَى قَوْلِکَ فَقَالَ لِی أَ کَانَ یَصِلُکَ قَبْلَ أَنْ تَدْفَعَ إِلَیْهِ مَالَکَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ خُذْ مِنْهُ مَا یُعْطِیکَ فَکُلْ مِنْهُ وَ اشْرَبْ وَ حُجَّ وَ تَصَدَّقْ فَإِذَا قَدِمْتَ الْعِرَاقَ فَقُلْ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ[۷] أَفْتَانِی بِهَذَا»[۸].

هذیل بن حیان برادر جعفر بن حنان صیرفى که از اهل کوفه مى‏باشد گوید: به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: من به جعفر برادرم مالى سپردم و او گاهى وجهى به من مى‏دهد که من هزینه زندگى مى‏کنم، از آن به زیارت خانه خدا مى‏روم و صدقه مى‏دهم و از پاره‏اى مردم که نزد ما زندگى مى‏کنند (علمای اهل سنت)، پرسیده‏ام آنها گفته‏اند: این عمل فاسد است و حلال نیست، و من مى‏خواهم نظر شما را بکار بندم، حضرت فرمود: آیا پیش از اینکه پول را به او بدهى او چیزى بتو مى‏داد؟عرض کردم: آرى، فرمود: اشکالى ندارد از او بگیر و بخور و بیاشام و به حجّ برو و صدقه بده و چون به عراق رسیدى بگو جعفر بن محمّد این فتوا را براى من داد.

از این روایت استفاده می­شود که اگر از اول شرط ربا و زیادت نکرده باشند، اخذ زیادت جائز بوده و اشکالی ندارد.

روایت دوم) «وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُوسَى بْنِ سَعْدَانَ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ(علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یَکُونُ لَهُ مَعَ رَجُلٍ مَالٌ قَرْضاً فَیُعْطِیهِ الشَّیْ‏ءَ مِنْ رِبْحِهِ مَخَافَهَ أَنْ یَقْطَعَ ذَلِکَ عَنْهُ فَیَأْخُذَ مَالَهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَکُونَ شَرَطَ عَلَیْهِ قَالَ لَا بَأْسَ بِذَلِکَ مَا لَمْ یَکُنْ شَرْطاً»[۹].

اسحاق بن عمار گوید: از امام کاظم(علیه السلام) سؤال کردم در مورد شخصی که نزد کسی مالی بعنوان قرض دارد از منفعت آن به صاحب مال مقداری پرداخت می­کند از ترس اینکه صاحب مال مالش را اخذ نماید بدون اینکه شرطی در میان باشد. امام فرمودند: مادامی که شرطی نکرده باشند اشکالی ندارد.

از این روایت هم استفاده می­شود که اگر بدون شرط باشد زیادت اشکالی ندارد.

روایت سوم) «وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی إِبْرَاهِیمَ(علیه السلام) الرَّجُلُ یَکُونُ لَهُ عَلَى الرَّجُلِ الْمَالُ قَرْضاً فَیَطُولُ مَکْثُهُ عِنْدَ الرَّجُلِ لَا یَدْخُلُ عَلَى صَاحِبِهِ مِنْهُ مَنْفَعَهٌ فَیُنِیلُهُ الرَّجُلُ الشَّیْ‏ءَ بَعْدَ الشَّیْ‏ءِ کَرَاهِیَهَ أَنْ یَأْخُذَ مَالَهُ حَیْثُ لَا یُصِیبُ مِنْهُ مَنْفَعَهً أَ یَحِلُّ ذَلِکَ لَهُ قَال لَا بَأْسَ إِذَا لَمْ یَکُنْ بِشَرْطٍ»[۱۰].

اسحاق بن عمّار گوید: به امام کاظم(علیه السلام) عرض کردم شخصى نزد کسى مالى دارد که به او قرض مى‏دهد و مدت این قرض طول مى‏کشد و از این مال چیزى عائد صاحبش نمى‏شود، از این رو بدهکار گاهی هدیه‏اى براى او مى‏فرستد مبادا مالش را پس بگیرد، آیا این بر او (طلبکار) حلال است؟ فرمود: اگر با هم شرط نکرده باشند چنین چیزى را، اشکالى ندارد.

مانند دو روایت قبلی از این روایت هم جواز اخذ زیادت در صورت عدم شرط استفاده می­شود.

فرق روایت دوم و سوم: مورد روایت دوم جایی است که قرض بدون مدت باشد لذا مقترض از ترس اینکه مقرض قرض خود را طلب نماید از منفعت آن چیزی به او اعطاء می­کند، اما مورد روایت سوم جایی است که قرض مدت دار است و موعد پس دادن آن رسیده است لکن مقرض منفعتی از مالش اخذ ننموده لذا بخاطر عدم مطالبه مال از طرف مقرض، مقترض هدیه­ای را به صاحب مال اعطاء می­کند.

پایان جلسه سی و هشتم

مضاربه


. تحریر الوسیله، ج۱، ص۶۵۱٫[۱]

. نساء: ۱۶۱٫[۲]

. بقره: ۲۷۵٫[۳]

. حضرت استاد مباحثی را در مورد فلسفۀ ربا و فساد اخلاقی آن مطرح کرده­اند. لکن چون ما سابقا به این مباحث اشاره کردیم در اینجا دوباره متعرض نمی­شویم.[۴]

. تحریر الوسیله، ج۱، ص۶۵۳٫[۵]

. همان، ص۵۳۶٫[۶]

[۷]. همان طور که می­بینید ابتداء و انتهای این روایت منافات دارد، به این معنا که در ابتدای روایت راوی از امام باقر(علیه السلام) سؤال کرده و نقل روایت می­کند ولی در انتهای روایت نام امام صادق(علیه السلام) آورده می­شود. در اینجا دو احتمال وجود دارد: احتمال اول: در کتاب­های روایی کافی و من لایحضره الفقیه و تهذیب و استبصار همین روایت از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است. بنابراین طبق این احتمال یا مرحوم شیخ حرّ عاملی در هنگام نوشتن اشتباه کرده است و یا نُسّاخ در هنگام نسخه­برداری مرتکب این اشتباه شده­اند. احتمال دوم: روایت منقول در وسائل صحیح است و امام باقر(علیه السلام) با این عبارت خواسته­ این فتوا را به پسرش حواله نماید چرا که ائمه همگی طبق روایات نور واحد می­باشند.

. وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۳۵۳، کتاب التجاره، باب ۱۹ من أبواب الدین و القرض، ح۲٫ [۸]

. همان، ص۳۵۴، ح۳٫[۹]

. همان، ص۳۵۷، ح۱۳٫[۱۰]

طراح و توسعه دهنده:

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه
وحید مروتی

آیت الله محمدتقی پورمحمدی

مراکز تحت اشراف

دفتر ارتباطات و روابط عمومی نماینده خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه